
KSeF od 2024 będzie obowiązkowy. Sprawdź co koniecznie musisz wiedzieć.
Data publikacji:
11:12 13 lis 2023
KSeF – jak działa i od kiedy?
Ostatnio popularność zyskuje nowy KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, który obecnie jest dostępny do dobrowolnego użytku, ale od 2024 roku będzie obowiązkowy. Przyjrzyjmy się, jak działa ten system i dla kogo jest przeznaczony.
KSeF – czym jest?
Krajowy System e-Faktur, znany jako KSeF, to zaawansowany system komputerowy, który umożliwia tworzenie i udostępnianie faktur w formie strukturalnej. Głównym celem stworzenia i wdrożenia KSeF jest centralizacja procesu fakturowania, co pozwala na przekazywanie dokumentów między różnymi systemami do obsługi faktur i księgowości. KSeF umożliwia również odbieranie faktur pochodzących z innych systemów księgowych, a także zapewnia skuteczne zabezpieczenie wrażliwych danych.
Ten system umożliwia generowanie faktur w formacie XML oraz przeprowadza weryfikację, czy dokument spełnia ustalone standardy, przydzielając mu jednoznaczny numer. Odbiorca faktury ma dostęp do niej, korzystając z własnego uwierzytelnienia w KSeF.
Obecnie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, jednak korzystanie z niego ma być obowiązkowe od:
- zwolnienie z przekazywania plików JPK_FA na żądanie urzędu;
- zwolnienie z archiwizacji i przechowywania faktur – tym zajmie się KSeF;
- krótszy czas oczekiwania na zwrot podatku – będzie to 40 dni;
- jednolity format faktur dla każdego;
- większa automatyzacja, która skróci czas na formalności;
Ujednolicenie i zautomatyzowanie fakturowania również uprości i przyspieszy kontrole na gruncie VAT.
KSeF – jak przystąpić?
Aby przystąpić do KSeF, konieczne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, kwalifikowanej pieczęci lub specjalnego tokenu wygenerowanego przez Krajowy System e-Faktur. Natomiast dostęp do systemu jest uzyskiwany poprzez oficjalną stronę rządową. Dla każdego przedsiębiorcy zostanie automatycznie utworzone konto na podstawie jego numeru NIP.